DEUTSCHENGLISH

Dolský okruh

mapa

Trasa

Mezná – kaňon Kamenice – Růžová – Pastevní vrch – Kamenická Stráň – Dolský mlýn – Vysoká Lípa – rokle Soorgrund – Mezní Louka - Mezná

Popis trasy

Zelená značka: Sestupujeme prudce kamennou stezkou do kaňonu Kamenice na Mezní můstek. Neodbočujeme do soutěsek, ale ze dne kaňonu ihned stoupáme starou stezkou vzhůru a lesem přicházíme na rozcestí Hájenky u autobusové zastávky linky Děčín – Janov. Cca 2,5 km.

Žlutá značka: Terén se změnil. Místo v chladných roklích jsme nyní na rozlehlé málo zalesněné bynovecké plošině. Značky nás přivádějí do Růžové, nejkrásnější obce Ústeckého kraje roku 2014. U opraveného barokního kostela je restaurace, nedaleko se nachází mýdlárna Rubens s malou prodejnou. Značka prochází obcí, na jejím jižním konci doleva k východu po silničce na rozcestí. Před námi se zvedá Růžovský vrch. Cca 2 km.

Naučná stezka: Po značkách naučné stezky stoupáme vlevo vzhůru na nezalesněný Pastevní vrch 402 m. Stojíme přímo nad Růžovou. Kruhový výhled patří k nejhezčím v oblasti. Vidíme i nedalekou rozhlednu v Janově, stěny pod Velkým Winterbergem, stolové hory v Německu a Růžovský vrch s Lužickými horami pozadí.

Stezka vede otevřenou krajinou, potom lesem ke Kachnímu potoku a k silničce, po ní do Kamenické Stráně, staré vsi se zachovanými podstávkovými a hrázděnými domy. Cca 4 km.

Žlutá značka: Pokračujeme lesní cestou východním směrem. Nepřehlédněme odbočku vlevo lesem. Dojdeme na okraj skal s pohledem do skalnatého kaňonu říčky Kamenice. Cesta dále sestupuje poměrně prudce do údolí Kamenice k tajemným, ale udržovaným zříceninám Dolského mlýna (filmová pohádka Pyšná princezna).

Zpět od mlýna ke kamennému mostu přes Kamenici, před ním je mohutný Královský smrk. Přes kamenný most přejdeme na pravý břeh Kamenice na rozcestí s modrou. Cca 2,5 km.

Modrá značka: Jdeme po krásné tesané stezce ve skále s umělými stupy a řetězem, na protější straně vidíme Dolský mlýn. Potom stoupáme strmě vzhůru pískovcovou roklí na plošinu. Kolem starého hřbitova vyjdeme z lesa. Po louce s výhledy na Jetřichovické skály přicházíme k silnici a hotelu Lípa ve Vysoké Lípě. Cesta dále stoupá mezi starými domy a chalupami.

Potom lesem (odbočka na vyhlídku Ptačí kámen – omezený výhled na Růžovský vrch) sestupujeme ke krásné louce – na ní stojí penzion zámeček. Na dolním konci louky opět do lesa a jím k silnici. Zabočíme vlevo do rokle Soorgrund. Na rozcestí se žlutou (přichází z Divoké soutěsky) doprava vzhůru údolím a lesem na Mezní Louku. Hotely, křižovatka cest v Českém Švýcarsku. Cca 7 km.

Zelená značka: Poslední úsek cesty nás vede krásnou alejí s pohledy na Křídelní stěny (Pravčická brána) zpět do Mezné k penzionu Na Vyhlídce. 1,5 km.

Délka trasy

Doprava

pěší okruh

Náročnost

dlouhý okruh s dvojím sestupem do kaňonu Kamenice a dvojím výstupem z něj

Možnosti občerstvení

Restaurace v Růžové, ve Vysoké Lípě a na Mezní Louce. V zimním období mohou být uzavřeny.

Zajímavosti na trase

• Soutěska Kamenice
  • Růžová s kostelem a mýdlárnou Rubens (mimo okruh)